fbpx

7 tips voor gezonde BBQ

blog-workshop-binnen-en-buiten
Gezond in and out
23 april 2020
Brood-daar-zit-wat-in-nieuwe-broodwet
Brood, daar zit wat in – nieuwe broodwet
4 juli 2020
Toon alles

7 tips voor gezonde BBQ

tips-gezonde bbq
Het barbecueseizoen is weer geopend. We kunnen volop genieten van het mooie weer.
Dus steken we de barbecue weer vaker aan.
In mijn praktijk krijg ik nu dan ook regelmatig weer de vraag: hoe kan ik het barbecueën gezonder maken?
In Nederland staat de BBQ synoniem voor vlees eten. Vooral veel vlees. Daar doen we uiteraard de nodige sausjes bij. Vergeet het stokbrood met kruidenboter niet. Oh ja, en natuurlijk ook huzarensalade of rundvleessalade uit een (kilo)bak.

Dat kan ook anders!
Want barbecueën is lekker, maar ook vooral gezellig samen in de buitenlucht.

7 tips

  1. Kies voor magere vleessoorten, zoals bijvoorbeeld kip, ongepaneerde schnitzel, hamlapje, biefstuk (in plaats van de hamburger, het speklapje of alle soorten worst).
    Maak spiesjes van stukjes kip (die je zelf vooraf kunt marineren), paprika en ui of kipspiesjes waarbij je de kip afwisselt met ananas (lekker met eigengemaakte kerriesaus).
  2. Doe er een zelfgemaakte huzarensalade of eiersalade bij in plaats van de bakken uit de supermarkt.
  3. Groente op de BBQ is heerlijk.
    Doe gesneden groente in een speciaal metalen bakje voor op de BBQ. Denk aan paprika, courgette, ui, maïskolf, champignons etc. Wat gedroogde kruiden en olijfolie erop en laat maar gaar worden. Let op: het bakje wordt heet.
  4. Een alternatief voor de kruidenboter op je stokbrood kan ook zijn: hüttenkäse met uitgeperst teentje knoflook erdoor, samen met het groen van een bosui (kleingesneden), een fijngesneden sjalotje en breng verder op smaak met een beetje zout en peper.
  5. Als je een sausje wilt nemen, weet dan dat de rode sauzen geen vet bevatten (wel veel suiker). De andere sauzen bevatten naast suiker ook het ‘nodige’ vet.
    Gezondere sausjes kun je makkelijk zelf maken. Probeer de volgende maar eens.
    Knoflooksaus: magere kwark, 2 of 3 uitgeperste teentjes knoflook, fijngesneden takje dille of bieslook en evt. een stukje gember dat je raspt.
  6. Erbij een verse salade van sla, tomaat, komkommer of wat je maar toe wilt voegen en doe er een zelfgemaakte (yoghurt)dressing over.
    Ook leuk en lekker zijn kleine spiesjes van cherrytomaatje, blaadje verse basilicum en een klein bolletje mozzarella.
    Of zet er schaaltjes met verse, in reepjes gesneden groente bij. Denk aan rode paprika, komkommer, wortel, bleekselderij enzovoort.
  7. Maak de BBQ-tafel af met een schaal vers (gesneden) fruit.

Bonustip

  • Kies ook eens voor vis! Forel, garnalen of kabeljauw.
    Wat zeg je van verse zalm in aluminiumfolie op een bedje van bijvoorbeeld groene asperges, prei en/of andere groente. Breng de zalm op smaak met zout en peper. Leg er een schijfje citroen op en een takje dille. Vouw het pakketje dicht en dan nog ongeveer 8 minuten op de BBQ.

Lees hier nog wat lekkere info.

Fijne barbecue-avond en eet smakelijk!