Waarom zou je bewegen? 10 redenen

Zalm BBQ
Barbecuetijd!
30 juli 2017
Word blij van kleine dingen
25 oktober 2017
Toon alles

Waarom zou je bewegen? 10 redenen

opdefiets,friesland,oppad

Voldoende bewegen is gezond voor je. Maar wat doet bewegen met je lichaam en waarom zou je (gaan) bewegen? Hier zijn 10 redenen om van die bank te komen, uit de auto te gaan en de lift zoveel mogelijk te mijden.

 

1. Bewegen verlaagt de kans op overgewicht

Bij elke lichamelijke inspanning zijn verschillende spieren aan het werk. Daarbij verbruik je energie. Hoe intensiever de spieren tijdens bewegen worden aangesproken, des te meer energie je verbruikt. En hoe meer spierweefsel je kweekt, hoe meer je calorieën je verbrandt. Houdt dat dan in dat je direct naar de sportschool moet om aan de gewichten te hangen? Nee. Om af te vallen adviseren we je ten minste 60 minuten per dag actief bezig zijn, op het liefst alle dagen van de week. Dit hoeft niet een uur aan één stuk door te zijn. Driemaal per dag 20 minuten bewegen kan ook. Je kunt natuurlijk wel naar een sportschool gaan, maar alles waar je hart sneller van gaat kloppen telt mee. Het beste is om beweging op te nemen in je dagelijkse routine. En wil je echt wat kilo’s kwijt, dan is het belangrijker om gezond, gevarieerd en niet teveel te eten.

2. Bewegen stimuleert de natuurlijke afweer tegen ziektes

En hoe dat precies in z’n werk gaat, is nog niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat door te bewegen en te sporten de bloeddoorstroming verbetert. Daardoor worden afweercellen sneller door het lichaam vervoerd, waardoor ze ziektekiemen eerder kunnen uitschakelen. De snellere bloeddoorstroming zorgt waarschijnlijk ook voor het vrijkomen van bepaalde hormonen, die de immuuncellen ‘waarschuwen’ als bacteriën of virussen het lichaam zijn binnengedrongen. Van de tijdelijke verhoging van de lichaamstemperatuur, die ontstaat als je flink beweegt, weten we, dat de groei van bacteriën kan indammen, waardoor het lichaam een infectie beter kan bestrijden.

3. Bewegen is goed voor je hart en bloedvaten

Bewegen is dé manier om je hart, bloedvaten en longen gezond te houden. Vooral de activiteiten waarbij het hart sneller en meer bloed moet rondpompen. Fietsen, hardlopen, wandelen in een flink tempo en zwemmen zijn uitstekende sporten. Naast de verbetering van je bloedsomloop, wordt ook je conditie na enige tijd beter, waardoor je je fitter voelt.

4. Bewegen en je longen

Door te bewegen wordt je ademhaling dieper en effectiever. Daardoor kan meer zuurstof worden opgenomen en worden je longen beter doorbloed. Vanuit je longen komt de zuurstof verder in je lichaamscellen.

5. Bewegen en de invloed op balans, mobiliteit, loopvermogen en kracht

De kwantiteit van de cellen is helaas niet beïnvloedbaar door te oefenen. Dat is nu eenmaal een effect van veroudering waar niets aan te doen is. Maar de kwaliteit is wel beïnvloedbaar. Oefenen en trainen kan de kwaliteit van de cellen positief beïnvloeden. Botten en spieren worden minder snel zwak (worden steviger en sterker door bewegen), de coördinatie verbetert en het bewegen heeft een gunstige invloed op diverse aandoeningen.

6. Bewegen doet iets met je botten

Zoals al gezegd, houdt bewegen je botten stevig. Je kunt daarbij denken aan een manier van bewegen waarbij je je lichaam belast met je eigen gewicht, zoals touwtje springen en joggen. Maar ook bijvoorbeeld stevig op wandelen heeft een gunstig effect. Beweging kan osteoporose (botontkalking) voorkomen. Als je je botten niet meer voldoende belast, worden je botten brozer. Dit is een natuurlijk proces, maar wordt afgeremd door beweging waarbij je botten je eigen gewicht moeten dragen. Dus blijf in beweging en je botten blijven langer sterk.

7. Bewegen is goed voor je stofwisseling

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je spijsvertering. Hoe meer je beweegt, hoe beter je stofwisseling wordt. Het vermindert de kans op bijvoorbeeld verstoppingen.

8. Bewegen kan angst, stress en depressie verminderen

Doordat de doorbloeding wordt verhoogd door te bewegen, krijgen je hersenen meer zuurstofrijk bloed. Bovendien worden endorfines, de zogenaamde gelukshormonen, vrijgemaakt. Stress en sombere stemmingen kunnen dan afnemen. De betere doorbloeding zorgt er ook voor dat het aantal verbindingen tussen de verschillen hersengebieden minder snel afneemt als we ouder worden. Daar vaart het cognitief functioneren wel bij, oftwel: het geheugen, het reactievermogen, de concentratie en het leervermogen verbeteren.

9. Bewegen is goed voor je sociale leven

Sport en bewegen kan gemakkelijk worden uitgevoerd in sociaal verband door bijvoorbeeld samen te wandelen of te kiezen voor teamsporten. Dus een mogelijkheid voor gezelligheid en om nieuwe mensen te leren kennen.

10. Meer energie en ontspanning door bewegen

Als je beweegt, moeten je spieren aan het werk. Daarvoor hebben ze zuurstof nodig. Die zuurstof wordt door je longen uit de lucht gehaald en je hart pompt het zuurstofrijke bloed naar je spieren. Hoe vaker je beweegt, hoe beter je lichaam gewend is om zuurstof op te nemen. Het bewegen gaat je daardoor steeds makkelijker af. En door dagelijks te bewegen, liefst buiten, voel je je waarschijnlijk prettiger en gezonder. Het helpt ook om je beter te kunnen ontspannen. Bovendien slaap je beter als je meer ontspannen bent. Je wordt daardoor uitgerust wakker en kunt eventuele spanningen gedurende de dag ook beter aan.

Kortom

Blijven bewegen is dus belangrijk. Als je volledig gezond bent, probeer dan elke dag 30 minuten te bewegen, bijvoorbeeld fietsen of lopen. Lukt dit niet, probeer dan op een lager niveau te bewegen. Bewegen kan ingepast worden in je dagelijkse dingen: neem de trap in plaats van de lift. Doe een boodschap op de fiets of lopend en laat de auto thuis staan. Bovendien kun je beginnen met 10 minuten bewegen per dag en dat elke dag uitbreiden. Lukt het je om een half uur per dag te bewegen? Dat is mooi! Hou dat vol, maar voel je niet schuldig als het een dag niet lukt: pak het de volgende dag gewoon weer op.