fbpx

7 stappen naar goede voornemens

December
Geen extra kilo's in december
13 december 2019
Goede voornemens volhouden
Volhouden…
11 januari 2020
Toon alles

7 stappen naar goede voornemens

7 stappen naar goede voornemens

Inmiddels is 2020 gestart en ben je bijgekomen van hopelijk een prachtige jaarwisseling. Heb jij nagedacht over goede voornemens? Want er zijn weer een hoop mensen die ook dit jaar weer in meer of mindere mate een verandering willen doorvoeren.

Om preciezer te zijn: één derde van alle Nederlanders heeft ze! Ze willen niet meer roken, ze willen afvallen, de fles laten staan, ze willen meer rustmomenten inbouwen, meer bewegen etc. etc.

Maar weet je dat de meeste mensen op 12 januari alweer stoppen met hun voornemens? Dat is niet lang genoeg om van die verandering een nieuwe gewoonte en dus een nieuw automatisme te maken. Want zodra je aanpassing een automatisme is geworden, kost het je geen moeite meer en hoort het bij je (hernieuwde) leefstijl. Die nieuwe gewoonte aanleren tot een automatisme duurt zo’n 66 dagen. Om het écht goed te implementeren kan het nog langer duren, maar hoe lang verschilt per persoon.

Dit jaar kun je het anders aanpakken, zodat jij er een succes van maakt!

Daarom: 7 stappen naar goede voornemens

1. Schrijf je goede voornemen op (op een los vel papier).

Maak deze zo concreet mogelijk en vermijd vage termijn als: ik wil afvallen. Hoevéél wil je afvallen, wanneer wil je dit bereikt hebben en wat ga je ervoor doen om dit te bereiken? Door het op te schrijven, maak je het concreet. Je maakt zichtbaar waar je naartoe wilt. Zet het als een titel bovenaan de pagina.

2. Zet daaronder je oude gewoonte en de nadelen wanneer je terug zou vallen in je oude gewoonte.

Het is goed om te beseffen wat je vooral niet langer wilt. En waarom je wilt veranderen.

3. Schrijf de voordelen op wanneer je je goede voornemen volhoudt en deze dus omgezet hebt naar een nieuwe gewoonte.

Zorg dat je goed voor ogen hebt wat die gewoonte jou allemaal op gaat leveren.

4. Noteer de valkuilen die je tegen kunt komen en zet er direct bij hoe je dit op kunt vangen.

Je zult makkelijke en moeilijke momenten tegenkomen in jouw reis naar die nieuwe gewoonte. Het kan je helpen om vooraf te bedenken wat jouw valkuil kan zijn. En hoe kun je deze voorkomen of hoe kun je hiermee omgaan, zodat je niet terugvalt?

5. Welke acties ga je direct doorvoeren om je goede voornemen om te zetten naar een nieuwe gewoonte?

Welke stappen moet (en vooral: wíl) je zetten om je doel te bereiken?

6. Schrijf ook op hoe je leven er over 5 jaar uit ziet mét die nieuwe gewoonte.

Iedere grote of kleine verandering kan gevolgen voor jouw leven. En hoe ziet jouw leven er over een aantal jaren uit?

7. Hang dit blad zo op dat je hier dagelijks aan herinnerd wordt.

Je ziet je ‘doelen’ dan iedere dag en bedenk dan dagelijks welke (kleine) stap je kunt zetten om dichterbij je doel te komen.

Kortom: ga aan de slag, ga gewoon DOEN!

Op weg naar nieuwe (gezonde) gewoontes.