fbpx

Buikvet laten verdwijnen

Ben ik een perfectionist?
IK BEN PERFECT!
20 mei 2019
Toon alles

Buikvet laten verdwijnen

hoe zit het met jouw buikvet

‘Hoe kom ik zo snel mogelijk van mijn buikvet af? Kan ik dit doen door de juiste buikspieroefeningen aan te grijpen en iedere dag daarvoor op de mat te liggen? Of moet ik eerst eens kijken naar wat er door het mondje gaat?’

Je wilt dus van je buikvet af. Begin dan met je voeding. Kijk hier eens goed naar. Je behaalt namelijk succes met afvallen wanneer je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Voor veruit de meeste mensen gaat deze ‘wetenschap’ op. De calorieën zitten niet alleen in je eten, maar ook in wat je drinkt. Denk eens aan alle frisdranken met of zonder prik (ook de (verse) vruchtensappen en ijsthee vallen hieronder) of wat te denken van een glaasje wijn of koel glas bier. Ze tellen allemaal mee.

De 80/20 regel

Het is niet helemaal zo zwart-wit, maar je kunt het volgende aanhouden: afvallen wordt voor 80% bepaald door voeding en voor 20% door beweging. Wanneer je één kilo wilt afvallen, moet je daarvoor in een week tijd ongeveer 3.500 calorieën minder tot je nemen.

Ga je uit van de 80/20 regel dan zou je in een week 700 calorieën (extra) moeten verbranden met bewegen/sporten en qua voeding 2.800 calorieën minder binnenkrijgen. Als voorbeeld: 700 calorieën staat gelijk aan een uur lang 10 km/uur hardlopen of een uur intensief boksen. Door alleen buikspieroefeningen te doen, kom je niet aan deze getallen.

Geen honger

Het is veel makkelijker om je voeding aan te passen en op die manier te minderen, dan al die calorieën te verbranden door te sporten. Dit houdt niet in dat je honger hoeft te hebben! In de meeste gevallen is een aanpassing van je voeding voldoende:

  • kies voor meer groente (en fruit)
  • wat minder vlees of andere keuzes qua vlees
  • wat vaker een stukje vis
  • minder pakjes en zakjes
  • minder zout
  • en vooral: minder suiker (in erg veel bewerkte producten zit (verborgen) suiker)

Waarom dan toch bewegen?

Het mag dan makkelijker zijn om minder calorieën te eten dan om net zoveel te verbranden met sporten, de combinatie van zowel voeding als beweging levert je veel op.

Eén van de redenen om toch te gaan bewegen, is dat je je stofwisseling een boost kunt geven door meerdere malen per week te sporten of (matig) intensief te bewegen. De verbranding van je voeding kun je daardoor laten versnellen. Door te kiezen voor o.a. krachttraining hou je ook nog eens je spiermassa op peil. Daarbij hoef je niet direct aan de sportschool te denken, maar het is wel een (makkelijke) mogelijkheid. Bewegen is ook nog eens goed voor je hart- en bloedvaten, botten en hersenen.

Conclusie

Kortom: je kunt afvallen door gezond (ook qua hoeveelheid) te eten en drinken en zonder trainen. Afvallen door alleen te trainen is véél moeilijker (voor de meeste mensen niet haalbaar)! Zoek voor jezelf een goede balans tussen gezonde voeding en beweging.

Lukt het je niet om die balans zelf te vinden? Schuif dan eens bij mij aan tafel, zodat we er samen naar kunnen kijken. Meer info op: https://www.foodfitcoach.nl/leefstijl/