fbpx

Geen extra kilo's in december

Familie
Het zit in de familie
18 november 2019
7 stappen naar goede voornemens
7 stappen naar goede voornemens
2 januari 2020
Toon alles

Geen extra kilo's in december

December

Oh jee, het is alweer december. Of beter gezegd: de eerste feest- en eethobbel hebben we al achter de rug. Het is nu eenmaal de maand van volop samen zijn en gezelligheid, waarbij het nodige eten en drinken op tafel komt. Maar wil je dit jaar een keer géén extra kilo’s in december en toch wel blijven ‘genieten’, dan heb ik een aantal tips voor je.

1. Het gaat om de feestdagen

Sinterklaas is al achter de rug, dus die kun je vergeten. Dan hebben we nog Kerst dat twee dagen duurt en dan is er nog oudejaarsavond. That’s it. We hebben het nu dus nog over MAAR 3 dagen. Dus hou jezelf niet voor de gek door nog steeds de pepernoten weg te eten (want die zijn nu in de aanbieding) en loop ook met een grote boog om de oliebollenkraam. Bewaar de oliebollen lekker voor oudejaarsavond. Dan zijn ze extra speciaal. Doe je dit niet, dan weet je bijna zeker dat je 2020 begint met extra (december)kilo’s. En gezelligheid heeft te maken met de mensen om je heen en niet met wat er op tafel staat.

2. Eet de kerstkleuren rood en groen

Eet ook in de feestmaand lekker veel groen en rood (groente en fruit!) en schrap de kleuren chocolademoussebruin, frituurgoudgeel en marsepeinroze van je feestmenu. Op die manier krijg je weinig calorieën binnen, maar wel veel vitamines en gezonde energie. En je kunt er zoveel van eten als je wilt! Kies eens voor smoothies, een soepje bij de brunch, luxe fruitsalades, gewokte spruitjes in kruidenboter en lekkere salades. Die kunnen eigenlijk altijd en je kunt er gerust een (lauw)warme salade van maken. Wil je inspiratie voor salades?

3. Drink veel water

De alcohol vloeit over het algemeen rijkelijk tijdens de feestdagen. Het fijne ervan is natuurlijk dat het ontremmend werkt. Maar die ‘remmen los’ zorgt er ook voor dat je teveel eet en bovendien levert alcohol meer calorieën dan je graag wilt. En drink je geen alcohol, dan kan het zijn dat je op dit soort dagen de nodige glazen frisdrank drinkt, waarbij je dan heel snel heel veel suiker binnen krijgt.

Zorg dan ook dat je bij elk glas wijn, bier of fris(!) ook een (groot) glas water drinkt. Je drinkt dan hoogstwaarschijnlijk minder alcohol of fris en je hebt dan gelijk een voller gevoel waardoor je minder gaat eten.

En als gastvrouw/gastheer serveer je je gasten winterthee, alcoholvrije cocktails, pittige koffie en bruisend water waarin je granaatappelpitjes laat dansen ;-)

4. Tank zuurstof

De maaltijd is achter de rug en je belandt op de bank en gaat nog eens door met de kleine hapjes die op tafel staan. Moe, uitgeblust… Maar daar is een ‘medicijn’ voor: zuurstof! Trek een warme jas aan, zet een muts op en maak een wandeling. En dan niet een klein ommetje, nee, een lekker stevige wandeling door de bossen, over de hei, door de duinen of over het strand. Het mooie van wandelen is dat bijna vanzelf goede gesprekken ontstaan. De buitenlucht maakt bovendien je hoofd weer fris, creatieve ideeën voor na de kerst kunnen ontstaan en het zet je spijsvertering aan het werk. En dat is eigenlijk iedere dag goed, ook na de kerst.

Alvast gezellige, fitte en gezonde feestdagen! Oh ja, vergeet vooral niet om te genieten.