Nieuwe werkweek, nieuwe kansen

Een nieuw jaar, nieuwe goede voornemens
Van goede voornemens naar gezonde gewoontes
7 januari 2019
Meditatie op Time Square in New York
Ik hou van mij
14 februari 2019
Toon alles

Nieuwe werkweek, nieuwe kansen

Werkplek met typmachine

Je kunt nog één dag genieten van je weekend en dan staat er weer een nieuwe werkweek te wachten. Een week vol verplichtingen, drukte en een lange todo-lijst. Als je er aan denkt, dan wordt je al moe.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar hoe kun je dan toch zo’n lange week (enigszins) ontspannen doorkomen? Ik heb een aantal tips voor je.

#1 Wat eten we vanavond?

Wanneer je een drukke werkweek voor de boeg hebt, dan is de vraag: “Wat eten we vanavond?”, zo’n heerlijke dooddoener en wel het laatste waar je op dat moment aan wilt denken.
Dan kan het goed zijn om in het weekend te gaan bedenken wat je de komende week op welke dag gaat eten. En kook bijvoorbeeld eens voor 2 dagen, zodat je die 2e dag alleen maar het restje hoeft op te warmen. Handig op zo’n dag dat je na het werk ook nog eens de chauffeur moet zijn om de kinderen naar de sport te brengen of wanneer je zelf de deur uit wilt om te gaan bewegen.

#2 Planning

Morgenvroeg maak je allereerst een planning van wat er voor de komende week op de planning staat. Maak daarbij onderscheid in wat echt móet en wat leuk zou zijn om af te handelen.
Vervolgens kun je een todo-lijst maken voor die dag. Zorg er daarbij voor dat deze niet te lang is. Het moet wel een realistische en haalbare lijst zijn, want er is niets zo frustrerends als op de volgende dag al met een (voor jouw gevoel) achterstand te beginnen.

#3 Pauzes (om te bewegen)

Als het werk het maar enigszins toelaat, zorg er dan voor dat je na iedere 25 minuten pauze houdt voor 5 minuten. Zeker wanneer je de hele dag achter de computer zit. Ga er dus even achter vandaan en haal voor jezelf (en je collega ;-)) een kopje thee of koffie.
Daarnaast is het al zo vaak gezegd, maar het is zó gemakkelijk om toch te doen èn goed voor je: pak de trap in plaats van de lift.
En na de lunch wil je niet instorten vanwege de after-lunch-dip. Kies er daarom voor om alleen of samen met collega’s te gaan lunchwandelen. Haal die frisse neus en je hebt de middag weer een nieuwe kijk op je werk.

#4 Ontspanning

Het is bewezen dat muziek een positief effect heeft op hoe je je voelt en op je creativiteit. Daarnaast kan naar muziek luisteren zorgen voor zowel een betere concentratie als ontspanning.
Na je werk kun je op de bank ploffen, maar je kunt er ook voor kiezen om ontspanning te zoeken in beweging door te gaan sporten of ga erop uit voor een wandeling of spreek af met vrienden. Met voldoende ontspanning is het gemakkelijker om de rest van de week leuk door te komen.

#5 Goede nachtrust

Als laatste geeft een goede nachtrust je veel nieuwe energie om weer een dag door te kunnen. Maak van je dag geen nachtwerk en kies ervoor om op tijd onder de wol te kruipen.
Om snel in slaap te kunnen vallen, is het goed om ruim vóór het naar bed gaan je mobiel weg te leggen, de laptop een uur eerder dicht te klappen en de tv op tijd uit te doen.
Een goede nachtrust zorgt voor een betere belastbaarheid.

Maar je hebt nog steeds een dag weekend voor de boeg. Durf het werk vandaag nog los te laten en doe vooral leuke dingen waar je energie van krijgt. Dan ben jij morgen klaar om de nieuwe werkweek fris en fruitig in te gaan.