fbpx
7 stappen naar goede voornemens
7 stappen naar goede voornemens
2 januari 2020
Blue Monday
5 Tips tegen Blue Monday
20 januari 2020
Toon alles

Volhouden…

Goede voornemens volhouden

die goede voornemens.

Je bent zó goed gestart met het stoppen met roken, met gezonder eten, je bent meer gaan bewegen. Oh ja, ook de alcohol laat je (deze maand) staan of je bent een maand vega aan het eten. Dus lekker bezig. Maar 12 januari komt eraan… de Sjaak Afhaak-dag. De meeste mensen vallen dan terug in hun oude gewoontes.

Dat het niet in één keer in je systeem zit, snap je zelf ook wel. En ook dat je nog wel eens een dip(je) kunt hebben, doordat je bijvoorbeeld naar een feestje gaat waarop gedronken wordt en waar ongezonde hapjes op tafel staan.

Wat kun je doen?

  • Ga door met kleine stapjes – meerdere kleine stapjes is wel die ene grote stap die je graag wilt zetten.
  • Blijf kijken naar die stappen en schrijf deze zonodig wekelijks op. Wat ga je deze week concreet doen om dichterbij je doel te komen? Plan op welke dagen je wat en hoe lang gaat doen om meer te bewegen. Of vul een maaltijdplanner in, zodat je precies weet wat je gaat eten en welke boodschappen je moet halen. (Vraag hier je gratis exemplaar aan.) Doordat je al weet wat je op de planning hebt staan, kom je minder snel in de verleiding tot je oude gewoontes.
  • Zorg ervoor dat je familie en vrienden weten van je goede voornemens en vraag ze om hulp. Zeker op moeilijke momenten kun je hier veel aan hebben, zodat ze je niet stimuleren om in je oude patroon terug te vallen.
  • Vergeet je nachtrust niet! Nachtrust is heel bepalend voor hoe je je voelt, voor je wilskracht. Een goede nacht zorgt ervoor dat je je in alle opzichten goed en sterk kunt voelen en je bent minder geneigd om in de loop van de dag te gaan snacken.
  • Heb geduld. Een leefstijlverandering heeft tijd nodig. Wanneer je niet meer hoeft na te denken over wat je wilt veranderen, zit het pas in je systeem en doe je het op de automatische piloot. Ga er minstens de eerste twee maanden dan ook bewust mee bezig.
  • Geef niet op. Heb je een dag dat het tegenzit en grijp je terug op het oude bekende, bedenk dan dat je op ieder moment de draad zo weer op kunt pakken richting die nieuwe doelstelling.
  • Nogmaals: hoe concreter je je doel(en) hebt opgeschreven, hoe groter de kans op succes is. Dus niet ‘ik wil meer bewegen’, maar ‘ik ga 2 keer per week fitnessen, op maandag en donderdag’.

Hou vol, want ook jij kunt dit!

Kijk voor meer tips: 7 stappen naar goede voornemens.