fbpx
Blue Monday
5 Tips tegen Blue Monday
20 januari 2020
Blog Hoe hou je focus op je doelstelling?
Hoe hou je de focus op je doelstelling?
12 maart 2020
Toon alles

Get in shape

Brood

Hierbij heb ik het in dit geval NIET over de goede voornemens. Die heb je of die heb je niet en kunnen natuurlijk van alles inhouden. Zo, en nu dan wat ik bedoel met ‘in shape’.

In shape

Dagelijks loop ik langs meerdere warme bakkers en een bord trok mijn aandacht en deed tegelijk ook mijn voorhoofd fronsen. Ze verkopen brood dat ‘in shape’ heet of iets dergelijks of het is in ieder geval de bedoeling dat dit een brood is dat gaat helpen bij het afvallen.

Ik heb het hier over een brood dat koolhydraatarm is en past in een koolhydraatarm dieet. En laat dát nu net een heel erg hip dieet zijn op dit moment.

Wat is koolhydraatarm brood?

Het lijkt op gewoon brood, maar bevat minimaal 30% minder koolhydraten. Bij de bakkers waar ik langs loop, is dat 50%. Dus voor 50% volkoren, tarwe-, spelt- of roggemeel en voor de andere 50% ingrediënten die minder koolhydraten bevatten, zoals sojameel of bonenmeel. Vaak wordt er ook lijnzaad, sesamzaad of zonnebloempitten aan koolhydraatarm brood toegevoegd, waardoor het vetgehalte en eiwitgehalte hoger is dan bij normaal brood.

Door toevoegingen van tarwezemelen of haverzemelen kan het vezelgehalte hoger zijn dan gewoon brood. Dat is nou net waar een koolhydraatarm dieet vaak tekort in schiet, waardoor koolhydraatarm brood goed is voor je vezelinname.
Door de andere samenstelling is de smaak anders dan die van het brood dat we gewend zijn.
Als laatste is koolhydraatarm brood een stuk duurder.

Waar heb je koolhydraten voor nodig?

Koolhydraten zijn je eerste (en gemakkelijkste) energiebron en zijn bovendien de belangrijkste brandstof voor je hersenen. Je lichaam zet koolhydraten om in glucose en dat is de ‘broodnodige’ brandstof voor ons lichaam. Zonder de glucose kunnen we niet functioneren en hebben we moeite met het uitvoeren van onze dagelijkse taken.

Gewichtsverlies

Het probleem van veel Nederlanders is niet het eten van koolhydraten, maar wel de hoeveelheid en soort koolhydraten. In ons kikkerlandje eten we veel koolhydraten: brood bij het ontbijt (en daar heb je goede en minder goede keuzes in, snelle en langzame koolhydraten), brood bij de lunch en bij het diner eten we (witte of volkoren) pasta, (witte of zilvervlies-)rijst of aardappels.

We eten dus veel brood in Nederland, maar we willen wel graag afvallen. En omdat het koolhydraatarm dieet op dit moment zo’n hype is, zijn de bakkers daarop in gesprongen en hebben ze brood met minder koolhydraten gemaakt.

Meestal gaat het niet direct om het aantal boterhammen dat je op een dag eet. Vaak zitten de ongewenste calorieën meer in bijv. zoet beleg – met veel toegevoegd suiker. En laten alle suikers nu net koolhydraten zijn.

Of wat te denken van de sauzen bij het avondeten, het koekje bij de koffie en liefst één of meer glazen frisdrank per dag. Allemaal gevuld met toegevoegd suiker.

Wat is nu de beste keuze?

Die keuze maak je uiteraard zelf.
Maar als je behalve het brood niets verandert, zul je weinig verschil merken in je gewicht of je gezondheid.

Wil jij back in shape (en minderen met je koolhydraten)?

Haal dan (als eerste) alle producten met toegevoegde suikers uit je eetpatroon, waaronder ongezond/zoet broodbeleg, zoete toetjes en koekjes. Die toegevoegde suikers zijn meestal de zogenaamde snelle suikers en worden erg snel opgenomen in je bloed.

Meestal levert dát de grootste winst op als we kijken naar hoeveelheid koolhydraten, winst voor je gezondheid en zeker ook winst door gewichtsverlies.

Een andere optie is: eet minder brood. Alternatieven voor het ontbijt of lunch kunnen zijn: yoghurt met vers fruit en (ongezoete) muesli, havermout, omelet met groente (zonder brood), soep of een (zelfgemaakte) maaltijdsalade.

Wat kun je verder doen?

Kies voor de (langzame) koolhydraten in:

  • volkoren graanproducten (niet de koekjes!)
  • (zoete) aardappels
  • vaker peulvruchten
  • veel meer groente (dit mag je bijna onbeperkt eten)
  • zet een gevulde fruitschaal in beeld en pak hier dagelijks twee stuks van (en bedenk dat wanneer je dan nóg iets zou willen pakken, dan kun je beter een extra stuk fruit pakken dan een koek)