fbpx

Van goede voornemens naar gezonde gewoontes

kerst,kerstmaaltijd,decemberkilo's
Voorkom de decemberkilo’s – wat kun jij doen of laten?
30 november 2018
Werkplek met typmachine
Nieuwe werkweek, nieuwe kansen
3 februari 2019
Toon alles

Van goede voornemens naar gezonde gewoontes

Een nieuw jaar, nieuwe goede voornemens

Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent dat veel mensen hun leven willen beteren. Het is de bedoeling om tal van goede voornemens in praktijk te brengen. Toch blijkt 80 – 90% van deze voornemens al binnen enkele weken te sneuvelen. Hoe komt dit en wat kun je hieraan doen? En hoe je je goede voornemens wel volhoudt!

Hieronder een aantal tips om je goede voornemens vol te houden:

  • Breng je vrienden op de hoogte van je goede voornemens. De groepsdruk kan een steuntje in de rug zijn voor sommigen.
  • Beperk het aantal goede voornemens. Als je te veel hooi op je vork neemt, kan het zijn dat je eerder afhaakt. Beter elke dag een klein stapje, dan heb je na een jaar toch een grote afstand afgelegd.
  • Herinner jezelf telkens aan de voordelen.
  • Schrijf je goede voornemens voor jezelf op. Lees ze door op een ‘zwak’ moment.
  • Zorg dat je doelen helder zijn. Om tot actie over te gaan zal je moeten weten wat je wilt. Het liefst ook wanneer. Zeg liever: ik wil 1 kilo afvallen in plaats van dat je wilt afvallen. Zo wordt je doel meetbaar. Wees uiteraard wel realistisch.
  • Zoek mensen op die dezelfde richting in willen gaan. Een buddy kan ook. Zo trek je elkaar erdoorheen.
  • Vermijd de eerste tijd dat je in verleidelijke situaties komt. Als de nieuwe gewoonte is ingesleten, kun je je het oude gedrag waarschijnlijk niet meer voorstellen.
  • Als het een keertje mis gaat: pak de nieuwe gewoonte dan daarna alsnog weer op.
  • Beloon jezelf wanneer je je doel hebt gehaald. Als je een groot doel opdeelt in vele kleine doelen, kun je jezelf vaak belonen en houd je het vol.
  • Zoek nieuwe goede gewoontes wanneer je slechte gewoontes laat vallen. Het werkt heel goed om een ongezonde verslaving in te ruilen voor gezondere alternatieven. Zo is het stoppen met roken een goed moment om de sportschool vaker op te zoeken. Je hebt afleiding en je kan overtollige energie kwijt.
  • Denk in voordelen in plaats van in nadelen, dus zeg tegen jezelf: “Ik wil meer bewegen” in plaats van “Ik moet minder op de bank zitten”.
  • Maak gebruik van de kracht van gewoontes. Het brein wil energie besparen en is daarom ontvankelijk voor nieuwe gewoontes. Door een activiteit op een vast tijdstip op dezelfde manier te doen, gaat het na verloop van tijd helemaal vanzelf.
  • Kijk dagelijks naar wat je nieuwe gewoonte je nu al oplevert. Zo houd je je nieuwe leven makkelijker vol. Denk ook regelmatig aan alle voordelen op de langere termijn. Wat is beter: kort plezier en pijn op de langere termijn, of pijn op de korte termijn en op de langere termijn veel plezier?
  • Visualiseer je leven met je nieuwe gewoonte.

Nieuwe gewoontes aanleren begint bij het daadwerkelijk doen. Veel mensen zeggen: morgen ga ik stoppen. En de dag daarop zeggen ze weer: morgen ga ik stoppen. Dat kan heel lang zo doorgaan, zonder dat er ooit iets verandert. Als je begint met het in praktijk brengen van je voornemen, ben je al op de helft! Besef dat goed. Je mag trots op jezelf zijn dat je een nieuw begin aandurft.

En wanneer je dan een dag vervalt in het ‘oude’, dan is niet alles voor niets geweest. Nee, je kunt ook dán weer opnieuw je nieuwe gewoonte oppakken.

Bron: www.ahealthylife.nl