Waarom goede voornemens niet werken

Feiten en fabels over fruit en afvallen
30 september 2016
Drink jij wel voldoende water?
6 januari 2017
Toon alles

Waarom goede voornemens niet werken

De tijd van het jaar is weer aangebroken waarin mensen je gaan vragen of je nog goede voornemens hebt. Op zich niet zo vreemd. Het afsluiten van een jaar creëert een natuurlijk moment om stil te staan, terug te blikken en vooruit te kijken. Maar zeg eens eerlijk:  ‘Hoe uitgebreid was de zelfanalyse die vooraf ging aan het bepalen van jouw goede voornemens voor het komende jaar?’.

Dit jaar ga ik echt ……

Meer bewegen, minder eten, meer rust nemen en ga zo maar door. De top 5 van de meest gemaakte goede voornemens luidt:
1. Afvallen
2. Minder druk maken
3. Meer sporten/meer bewegen
4. Minder snoepen of snacken
5. Zuiniger met geld omgaan

Bedrijven zoals sportscholen spelen hier handig op in met hun marketingcampagnes. Echter, de meeste van deze voornemens stranden al binnen enkele weken. Waarom?

Motiverende principes

Bij gedragsverandering is intrinsieke motivatie, motivatie vanuit jezelf, een belangrijke drijfveer. En die intrinsieke motivatie wordt gestuurd door twee emoties, namelijk pijn en plezier. Je onderneemt actie, omdat je pijn (lichamelijk, emotioneel of financieel) groot genoeg is of omdat je belang groot genoeg is. Pijn of verlies is in dit geval een sterkere motivator dan winst of plezier. Je zult meer doen om pijn en verlies te vermijden, dan je ooit zult doen om plezier te beleven.

Daarom lukt het bijvoorbeeld mensen na het krijgen van een hartaanval wel om hun voedingspatroon blijvend aan te passen. De hartaanval confronteerde ze keihard met hun verlies; verlies van hun gezondheid en het mogelijke verlies van hun leven. In verlies of het dreigende verlies schuilt in dit geval de motiverende kracht. We doen niets liever dan strijden voor het behoud van datgene wat we hebben. Maar die strijd gaan we gek genoeg pas aan als we datgene wat we hebben, dreigen te verliezen. Gezichtsverzorging wordt pas belangrijk als de eerste rimpels zich aandienen. De Ab-trainer wordt pas aangeschaft als de buikspieren dreigen te verdwijnen. We verdiepen ons pas in gezond eten als we klachten krijgen.

Niet omdat ik wil, maar omdat het ‘moet’…

Bij goede voornemens is er doorgaans geen sprake van motivatie vanuit jezelf, maar van motivatie die van buitenaf wordt opgelegd of opgedrongen. Dat maakt dat de drang om te veranderen een stuk minder krachtig is. Het is ook vreemd dat de periode van het jaar bepaalt of dat jij in actie komt of niet.

Je kunt elke dag beginnen!

Wat is jouw motivatie om jouw doelstellingen te behalen? Met de juiste drijfveren kun je namelijk iedere dag een stap zetten voor een betere gezondheid of een ander door jou gewenst doel. En niet alleen op 1 januari. Wat denk je van vandaag?

Bron: www.gewichtsconsulenten.nl