Met een instant vakantiegevoel op pad

Koel slapen tijdens warme nachten
21 juni 2017
Zalm BBQ
Barbecuetijd!
30 juli 2017
Toon alles

Met een instant vakantiegevoel op pad

vakantiegevoel

family enjoying romantic sunset on the beach

Na een periode vol stress en drukte is het niet makkelijk om tijdens je vakantie al vanaf dag één te ontspannen. Vaak heb je toch wel een paar dagen nodig om het vakantiegevoel tevoorschijn te halen. Zonde, want voor je het weet is die welverdiende vakantie weer voorbij. Deze tips helpen je om te ontstressen en het maximale uit je vakantie te halen!

Tip 1: Maak plannen

Een goed begin is het halve werk. Door je vakantie goed voor te bereiden en te plannen wat je wilt gaat doen en wat er mee moet, is de kans op een geslaagde vakantie groot. Maak daarom vast plannen en maak een lijst met wat je mee wilt nemen. Wanneer je kort voor je vakantie pas gaat nadenken over wat mee moet en nog snel dingen moet kopen, veroorzaakt dat extra – onnodige – stress.

Tip 2: Naar de sauna

In de sauna zweet je alle afvalstoffen uit die de energiedoorstroming in je lichaam kunnen blokkeren. Door lekker te zweten raak je deze stoffen kwijt en kan je energie weer ongestoord door je lichaam stromen. Voor de liefhebber is een saunabad heerlijk voor lichaam en geest.

Tip 3: Zeg ‘nee’

Net voor een vakantie is vaak een hele drukke periode, want alles moet nog even af vóór de vakantie. Zeg ook eens ‘nee’ als iemand vraagt iets te doen. Stel grenzen aan wat je wel en niet wil én kan doen. Zeg dus niet meteen ‘ja’ als iemand iets van je wil. Vraag anders om bedenktijd, dat maakt het makkelijker om af te zeggen.

Tip 4: Doe ontspanningsoefeningen

Het is heel belangrijk om zo uitgerust mogelijk op vakantie te gaan. Ga dus niet te laat naar bed in de week voordat je op vakantie gaat. Lig je te piekeren over wat er allemaal nog moet gebeuren voordat je op vakantie gaat? Doe ontspanningsoefeningen, bijv. mindfulnessoefeningen. Er zijn veel apps die je kunt proberen. Hiermee kun je beter ontspannen en val je sneller in slaap. De oefeningen kun je in alle rust op je slaapkamer doen.

Tip 5: Betaal rekeningen

Gooi de post en facturen niet op een hoop in de hoek en denk dat komt na de vakantie wel. Door de hele stapel weg te werken, ontneem je jezelf stress. Als je je zaakjes goed op orde hebt, voel je je veel beter.

Tip 6: Let op wat je eet

Tijdens stressvolle periodes grijpen sommige mensen vaak naar makkelijk eten zoals snacks en snoep. Terwijl deze voedingsmiddelen je juist een heel lusteloos gevoel kunnen geven en ervoor kunnen zorgen dat je minder goed om gaat met stress. Eet veel groente en fruit en vermijd vetrijke voeding.

Tip 7: Trek de natuur in

Wandelen in de natuur helpt stress te verminderen en gedachten te ordenen. Uit onderzoek blijkt dat een natuurlijke omgeving positieve gevoelens versterkt en gespannenheid vermindert. Waarom het zo is, is nog niet helemaal duidelijk. Maar zeker is dat ‘groen’ mensen opmontert. Maak dan ook een lekkere lange wandeling om je rust te hervinden.

Tip 8: Plan geen afspraken voor na je vakantie

Hou je agenda de eerste paar dagen na je vakantie lekker leeg. Plan geen of weinig afspraken. Zo hoef je er op vakantie niet aan te denken wat er na de vakantie allemaal weer moet. Ook blijf je zo langer ontspannen en hou je het vakantiegevoel langer vast.

Tip 9: Beweeg

Lichaamsbeweging is éém van de simpelste en beste manieren om stress te lijf te gaan. Chemische stoffen die door de stress zijn opgehoopt worden afgevoerd. Ook helpt het de spieren te ontspannen. Daarnaast is het natuurlijk goed voor je conditie en niet te vergeten je weerstand.

Bron: www.gezondheidsnet.nl