fbpx

Rust, reinheid, regelmaat at home

Blog Hoe hou je focus op je doelstelling?
Hoe hou je de focus op je doelstelling?
12 maart 2020
blog-workshop-binnen-en-buiten
Gezond in and out
23 april 2020
Toon alles

Rust, reinheid, regelmaat at home

Blog Rust, reinheid, regelmaat at home

Drie waarden die je regelmatig voorbij ziet komen.
Ze zorgen mede voor structuur en overzicht. Structuur die in de tijd van thuiswerken van belang is.
We zijn inmiddels een aantal weken massaal thuis aan het werk en om mij heen hoor ik dat mensen steeds meer moeite hebben om de focus op werk vast te houden.

Wanneer je kinderen thuis hebt die om je heen schoolwerk moeten maken, dan weet je waarschijnlijk als geen ander hoe fijn het is om dan toch een soort van dagindeling te hebben, waardoor je die structuur hebt en het makkelijker kan zijn om de focus te krijgen.

Heb je geen kinderen om je heen, maar werk je wel thuis? Ook dan is zo’n dagschema fijn.
Je geeft voor jezelf de structuur aan, vergelijkbaar met een werkdag op kantoor. Door die structuur weet je wat je van jezelf verwacht op die dag.

Daarbij kun je nog onderscheid maken in een algemene dagindeling of dat je je agenda en deadlines ernaast legt wanneer je de planning van verschillende dagen maakt.
Eerst maar eens kijken naar het grotere ‘plaatje’.

Hoe pak je dat aan?

1.Start met een algemeen dagschema

Noteer:

  • Hoe laat wil je iedere dag opstaan?
  • Hoe laat ga je naar bed?
  • Plan je kook- en eetmomenten
  • Maak blokken waarin je met je werk aan de slag gaat
  • Vergeet je pauzes tussendoor niet (stretch, toiletbezoek, zet een kop koffie, even naar buiten – ga bijvoorbeeld ieder uur 5 minuten de benen strekken)
  • Plan tijd voor huishoudelijke klusjes
  • Wanneer ga je sporten of plan een wandeling (met social distancing in gedachten!)
  • Vergeet ook de ontspanning niet (tv, lezen, hobby’s, (digitaal) socializen etc.)

2.Routine

Kijk of dit schema voor jou werkt en zo niet, pas het aan.
Je dagen thuis zijn toch net wat anders dan een dag fysiek op kantoor.

Zodra de wekker ’s ochtends gaat, maak je dan klaar alsof je de deur uit gaat. Denk aan persoonlijke verzorging en kleding. Dat maakt het makkelijker om ook echt aan het werk te gaan. Bovendien helpt dit bij een goede, positieve mindset.

Zorg voor een vaste werkplek, waarbij je voldoende daglicht hebt en niet teveel afleiding om je heen. Ook de stoel waar je op zit en je houding zijn belangrijk. Past de hoogte van je stoel bij de hoogte van je werkblad?

3.Valkuil

Eén van de valkuilen van thuiswerken is de keuken. Daar liggen de koeken, chips en ander snaaigoed. Tip: haal dit niet in huis! Wel kun je ervoor zorgen dat er voldoende fruit in huis is en snij groente en fruit (jouw favoriete soorten) in hapklare stukken en zet hiervan een bakje vol in de koelkast. Heb je snaaizin? Dan hoef je alleen dat bakje maar te pakken ;-)

Terug naar de waarden

Rust – denk aan je pauzes en momenten voor jezelf.
Reinheid – zelfzorg, verzorg zowel je uiterlijk als ook je innerlijk (met gezonde voeding).
Regelmaat – dat zorgt ervoor dat je dag nèt iets makkelijker en vloeiender verloopt.

Fijne (thuis)werkdag en stay healthy.