fbpx

Een slapeloos brein krijgt honger

Lekkere lunch met gezond broodbeleg
6 februari 2017
Meer bewegen, hoe doe je dat?
17 februari 2017
Toon alles

Een slapeloos brein krijgt honger

Ben je druk bezig met sporten, maar val je geen kilo af? Dan ben je niet alleen. Kilo’s verlies je namelijk niet alleen met inspanning, maar ook met ontspanning. Door te slapen welteverstaan. Als je slaapt verbrand je calorieën, maar dat is niet het enige. Wie te weinig slaapt, eet zo een paar honderd extra calorieën per dag. Uit een kleinschalig onderzoek dat werd uitgevoerd aan de Mayo Clinic in de Verenigde Staten bleek dit 500 extra calorieën te zijn.

Kleinschalig onderzoek
Voor het onderzoek (2012) werden 17 mannen en vrouwen gedurende 11 dagen en nachten opgenomen in de kliniek. Daar werd elke beweging door onderzoekers gevolgd. De proefpersonen kregen hiervoor een speciale monitor, waardoor het niet alleen mogelijk werd om te kijken wat mensen precies aten, maar ook hoeveel zij bewogen en hoeveel calorieën zij dus ongeveer per dag zouden verbranden.

Slapen en eten
De eerste drie dagen mochten de proefpersonen hun gewone slaappatroon aanhouden. Op die manier kon gekeken worden hoeveel slaap voor hen gebruikelijk was. Daarna mocht een groep gedurende acht dagen slapen of wakker zijn wanneer ze dat wilden. De andere groep werd standaard en bewust na twee derde van hun gebruikelijke slaaptijd wakker gemaakt. Hierdoor sliepen zij gemiddeld 80 minuten per nacht minder. De mensen die eerder gewekt werden en dus minder sliepen, bleken gemiddeld ruim 500 calorieën extra per dag te eten, terwijl de andere groep proefpersonen niet meer of minder at dan tijdens de eerste drie dagen. De kans dat de proefpersonen met een slaaptekort op de lange termijn zwaarder worden, is groot. Zij verbranden namelijk niet meer calorieën dan de groep goede slapers. Dit kan ook de uitkomst van een eerder onderzoek verklaren; daaruit bleek dat mensen die wisselende diensten draaien sneller dik worden. Zij werken en slapen onregelmatig, eten meer, maar verbranden niet meer.

Meer slapen is minder eetlust
Er is een fysiologische oorzaak aan te duiden voor de toenemende eetlust bij slaapgebrek. Tijdens de slaap komen verschillende fysiologische hormonen vrij in het lichaam. Een van die hormonen is leptine. Leptine onderdrukt de eetlust en wordt ’s nachts door vetcellen vrijgegeven. Uit het onderzoek bleek dat de mensen met een slaaptekort juist meer honger kregen, terwijl de goede slapers een mindere eetlust hadden. Wat hier precies de oorzaak van is, is nog niet duidelijk. Daarvoor moet verder onderzoek verricht worden.

Complexe relatie tussen slaap en gewicht
Dit onderzoek is er één in de lange rij van onderzoeken die aantonen dat slapen en gewicht veel met elkaar te maken hebben. Voldoende slaap bepaalt voor een belangrijk deel hoeveel we eten, hoeveel calorieën we verbranden en wanneer we eten. Ook ’s nachts eten vergroot namelijk de kans op overgewicht: calorieën die het lichaam ’s avonds en ’s nachts binnen krijgt, worden vaker omgezet in vet.

Bron: time.com

In 2016 hebben Britse onderzoekers de uitkomsten van 11 studies op het gebied van slaapgebrek geanalyseerd. De conclusie is dat je 385 extra calorieën eet en drinkt na een nacht met maximaal 5,5 uur slaap. Dit is de hoeveelheid energie die je krijgt uit 2 bamischijven of 5 glazen frisdrank.

Hoe kan het dat te korte nachten ons tot eten aanzetten? Ten eerste lijkt het erop dat het beloningscentrum in de hersenen door vermoeidheid extreem enthousiast gaat reageren op eten. Daarnaast raakt de aanmaak van de hormonen ghreline en leptine ontregeld, waardoor het honger- en verzadigingsgevoel in de war raken. Of dat effect aanhoudt wanneer het slaapgebrek langer duurt, is nog niet onderzocht.

Bron: internet zoekterm ‘The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis’