fbpx

Lekkere lunch met gezond broodbeleg

Drink jij wel voldoende water?
6 januari 2017
Een slapeloos brein krijgt honger
13 februari 2017
Toon alles

Lekkere lunch met gezond broodbeleg

Zout, zoet, hartig of juist lekker fris. Laat je smaakpapillen maar flink hun werk doen, want met dit broodbeleg wordt het een feestje. De ingrediënten stop je zo in je tas mee naar je werk of je maakt je broodbeleg thuis in een paar luttele minuutjes.

Avocado met peper en zout
Je neemt een rijpe avocado en smeert deze royaal op je boterham. Heb je een broodrooster in de buurt? Perfect! Dan wordt je lunch nog lekkerder. Een beetje peper en zout erover en je gezonde, groene sandwichspread is klaar.

Gekookt eitje
Terwijl je ’s ochtends in alle haast je tanden poetst en vliegensvlug in de kleren schiet, is het laatste waar je misschien aan denkt een eitje koken. Tip: zet de avond van tevoren het steelpannetje met het eitje alvast klaar. Hoef je alleen water aan toe te voegen en kun je ondertussen verder met je ochtendritueel. Nog minder tijd? Kook je eitje in de waterkoker! Heb je een kopje thee en een hardgekookt eitje in één. Het eitje snijd je op je werk op een lekker stukje oerbrood met wat peper en zout. Mis je nog iets? Een klein beetje pesto of zelfgemaakte mayo smaakt er heel lekker bij.

Tapenade
Niets gaat boven een heerlijke homemade tapenade. Natuurlijk, je kunt het zo kant en klaar kopen in de supermarkt, maar als je zelf aan de slag gaat, kun je het zo (on)gezond maken als je zelf wilt. Maak bijvoorbeeld een tapenade van zongedroogde tomaatjes, oregano, knoflook en pijnboompitjes. Of met kappertjes, zwarte olijven en knoflook. Maak gelijk een hele bak – je kunt het lang bewaren – en je hebt meer dan genoeg om het ook je gasten voor te schotelen bij de borrel.

Notenpasta
Helemaal hip in healthyland zijn de zelfgemaakte notenpasta’s. Het is dan ook supersimpel om zelf te maken. Cashewnoten, pinda’s of hazelnoten: je stopt ze in de keukenmachine, laat de boel flink draaien en na een tijdje ontstaat er vanzelf een pasta. Je kunt er een beetje olie doorheen doen als je het te droog vindt of lekkere kruiden, zoals kokos, dat goed past bij pinda’s, bijvoorbeeld.

Tzatziki
Griekse goddelijkheid op je boterham, wie wil dat nu niet? In Griekenland lusten ze er pap van, van tzatziki. En je kunt het in elke supermarkt vinden. Zelf maken kan natuurlijk ook, voor de keukenprinsesjes onder ons. Je hebt een flinke bak Griekse yoghurt nodig (bijna kwark zo dik), komkommer, knoflook, olijfolie en peper en zout. Breng alles op smaak en neem het in een bakje mee naar je werk.

Salade op brood
Een salade is misschien te veel werk voor sommigen, er moet nu eenmaal veel in, maar een mini-salade op brood, daar heeft iedereen tijd voor. Je hebt een slasoort naar keuze nodig, een kaas die je lekker vindt en wat citroensap. Je kunt er ook nog noten aan toevoegen of een beetje balsamico als dressing. Rucola, Parmezaanse kaas en citroensap op donkerbruin brood is echt een aanrader. Of ijsbergslag met feta, appel en walnoten. Alles kan!