fbpx

Voorkom de decemberkilo’s – wat kun jij doen of laten?

Verdwaasd in de supermarkt
27 november 2018
Een nieuw jaar, nieuwe goede voornemens
Van goede voornemens naar gezonde gewoontes
7 januari 2019
Toon alles

Voorkom de decemberkilo’s – wat kun jij doen of laten?

kerst,kerstmaaltijd,decemberkilo's

Oh jee, december! De maand van volop samen zijn en gezelligheid, maar vaak komt hierbij ook het nodige eten (en drinken) op tafel. Wanneer je aan het afvallen bent of op gewicht wilt blijven, dan zit je niet te springen om die extra decemberkilo’s. Met de volgende tips kun je dat binnen de perken houden en hoef je niet alles aan jou voorbij te laten gaan.

 

1. Houd het bij de feestdagen

Sinterklaas duurt één avond, Kerst duurt twee dagen en dan is er nog oudejaarsavond. That’s it. Je kunt jezelf voor de gek houden en vanaf de eerste pepernoot in de winkel (begin september) en de eerste oliebollenkraam (1 oktober) tot aan nieuwjaarsdag en alle nieuwjaarsborrels (tot ver in januari) in de feestdagenmodus zijn. Dan weet je wel zeker dat je 2017 begint met extra kilo’s.
 

2. Eet in kerstkleur: rood en groen

Eet ook in de feestmaand lekker veel groen (groenten) en rood (fruit) en schrap de kleuren chocolademoussebruin, frituurgoudgeel en marsepeinroze van je feestmenu. Op die manier krijg je weinig calorieën binnen maar wel veel vitamines en gezonde energie. Ook dan kun je dan heerlijk eten! Smoothies, een soepje bij de brunch, luxe fruitsalades, gewokte spruitjes in kruidenboter, lekkere salades.
 

3. Kies voor kwaliteit

Er is een heel goede truc om minder te eten, een truc die bovendien heel lekker is. Koop en kook alleen producten en gerechten die ‘hoog op smaak’ zijn en waarvan je niet zo gemakkelijk dooreet. Denk aan het verschil tussen melk- en pure chocolade, tussen chips en olijven en tussen pasta of een pittige curry. Van olijven eet je nou eenmaal minder dan van een zak chips.
Kies ook voor producten van goede kwaliteit. Liever één bonbon van de banketbakker dan een doosje zeebanket van de supermarkt. Ja, die bonbons zijn duurder, maar je eet er dan maar één. Als je eten kiest met meer smaak, ben je eerder verzadigd. Breng je eten dus goed op smaak. Dat is niet alleen lekkerder, het zorgt er ook voor dat je ‘vanzelf’ minder eet.

4. Drink veel water

Alcohol is valkuil nummer één bij de feestdagen. Het fijne van drank is natuurlijk dat het ontremmend werkt. Maar die ‘remmen los’ zorgt er ook voor dat je te veel eet en bovendien levert alcohol aardig wat calorieën. Zorg in elk geval dat je bij elk glas wijn ook een glas water drinkt. En serveer je gasten winterthee, alcoholvrije cocktails, pittige koffie en bruisend water waarin je granaatappelpitjes laat dansen.
 

5. Tank zuurstof

De remedie tegen op de bank hangen en jezelf vol eten? Zuurstof! Trek warme laarzen aan, zet een muts op en maak een wandeling. En dan niet een klein ommetje, nee, een lekker stevige wandeling door duinen, bossen of strand. Het mooie van wandelen is dat bijna vanzelf goede gesprekken ontstaan. De buitenlucht maakt bovendien je hoofd weer fris en zet je spijsvertering aan het werk. Zodat je bij thuiskomst écht trek hebt in dat kerstdiner.

6. Beweeg

En bovenal: doe regelmatig je jas aan, pak je lekker dik in en ga een blokje om. Even eruit voor een frisse neus en wat beweging.

Bron: www.gezondheidsnet.nl